Programma's

0 Bestuur en ondersteuning

Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.

0. Bestuur en Ondersteuning (bedragen x € 1.000)

Begroting 2021 voor 2e berap

2e berap 2021

Begroting 2021 na 2e berap

Lasten

-33.822

-2.063

-35.884

Baten

148.078

3.779

151.857

Toevoeging reserves

-3.500

0

-3.500

Onttrekking reserves

6.288

25

6.313

Resultaat

117.045

1.742

118.786

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de inleiding onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2021

Totaal mutaties 2e bestuursrapportage 2021

1.742

Toelichting op financiële afwijkingen > € 50.000

(Bedragen x € 1.000)

2021

Bestaand beleid

In een langlopend juridisch dossier is een minnelijke schikking getroffen. Door een zienswijze van de provincie werd duidelijk dat de toezeggingen uit het principeverzoek en de gesloten anterieure overeenkomsten niet haalbaar waren. Het plan is aangepast en om een aansprakelijkheidszaak te voorkomen is overleg opgestart om het dossier in der minne te beslechten.
Initiatiefnemers hebben in april 2021 het voorstel gedaan om een vergoeding van € 70.000 te ontvangen waarbij ze bereid zijn een finale kwijting aan te gaan voor alle aansprakelijkheid als gevolg van de schade die ze hebben geleden. Dit vanwege het niet kunnen realiseren van de plannen zoals deze beoogd waren op basis van de uitwerking van hun plannen na het principeverzoek van 2017 en de anterieure overeenkomst van 2019.
Voorgesteld wordt om het bedrag van € 70.000 te dekken uit de post onvoorzien.

In de meerjarenbegroting is een stelpost opgenomen van € 900.000 voor het opvangen van nadelen als gevolg van de herverdeling van het gemeentefonds. Deze herverdeling is vooralsnog uitgesteld tot 1-1-2023. Het geraamde budget kan voor 2021 vrijvallen. In de begroting 2022 is deze ook vervallen. Voor de jaren na 2022 blijft dit beschikbaar in afwachting van uitkomsten herverdeling gemeentefonds.

Verkoop gronden aan Area die niet zijn belast met een boekwaarde.

Corona

De lasten en baten verband houdend met Corona zijn in de 2e bestuursrapportage 2021 bijgesteld. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de specificatie opgenomen onder het onderdeel 'Financiële gevolgen corona".
De bijstellingen komen in meerdere programma's voor. Per saldo wordt het resultaat verrekend met middelen in de stelpost voor corona. De stand van deze stelpost is eveneens opgenomen in het onderdeel "Financiële gevolgen Corona".

Gemeentefonds

In de meicirculaire 2021 zijn diverse bijstellingen van de algemene uitkering verwerkt. Hierin zijn ook opgenomen de te oormerken middelen waarvoor extra lasten zijn geraamd. Per saldo geeft de meicirculaire een voordeel van € 1.393.521 voor 2021.
Door middel van een raadsinformatiebrief is de raad op de hoogte gebracht van de bijstellingen.

Kapitaallasten

Bij de 2e bestuursrapportage wordt de rente bijgesteld op basis van actualisatie van diverse posten. Het betreft bijstelling renteomslagpercentage, rentepercentage grondexploitatie, rentelasten en rentebaten in verband met geldleningen, actuele boekwaarden. Bij diverse begrotingswijzigingen 2021 zijn de rentelasten neerwaarts bijgesteld. De bijstellingen worden per programma weergegeven. Per saldo (programma 0 tot en met 8) is er een nadelig effect van € 340.000 op de exploitatie.

In onderstaande tabel worden de eenmalige budgetten van dit programma weergegeven met daaronder een toelichting op afwijkingen voor budgetten met een omvang > € 100.000.

Omschrijving Eenmalig Budget
(bedragen x € 1.000)

Besluit

Stand begroting
 2021

Realisatie t/m
31-07-2021

Saldo

Beheer en overdracht archiefbestanden. voormalige. gemeenten

2020

122

67

55

Bewerken afsluiten archieven voormalige .gemeenten

pb2018

53

8

45

Nieuwe Ideeën fonds

2018-2020

299

11

288

Citymarketing

2019-2020

101

41

60

Conceptualisering resultaten beleid college

MvM

41

0

41

Digitalisering documenten burgerlijke stand

2019-1

75

0

75

Digitalisering documenten VTH software

2019

98

0

98

Eerste Fase gegevenspakhuis

2020

41

6

35

Energielabeling

2018-2019

90

0

90

Implementatie. software front- en midoffice

2021

250

0

250

Implementatie-en conversiekosten eHRM

2021

85

44

41

Indirecte kosten Subsidieverwerving

2021

0

53

-53

Leefbaarheidsimpuls en koppelkansen Omnipark Erp

2021

50

0

50

Leegstaand vastgoed bijeen brengen vraag en aanbod

MvM

25

0

25

Ontwikkelopdracht uitvoeringsorganisatie

2019

31

31

0

Opzet en uitvoer leefbaarheidsinstrument in wijk

MvM

10

1

9

Organisatie optimalisatie

2018-2019

93

78

15

Overdracht archieven

pb2020

50

35

15

Participeren en leren

2021

20

0

20

Raad van Verbeelding

2019-1

38

0

38

Uitwerken principescenario's huisvesting. raad & griffie

2020

50

0

50

Vervolg onderzoek gemeentelijke locaties SO

pb2020

68

18

50

Wegwerken van archiefachterstanden

2020

197

10

187

Totaal

1.887

403

1.484

Nieuwe Ideeën Fonds
Het Nieuwe Ideeën Fonds heeft als doel inwoners van Meierijstad een bijdrage laten leveren aan participatie en actiever te betrekken bij innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.
In 2021 zijn, in coronatijd, ideeën/plannen over de 1,5m samenleving bij kinderen opgehaald. Om hier verder invulling aan te geven is gestuurd op beweging onder inwoners die de ideeën/plannen van kinderen oppakken.
Verder hebben we een website gelanceerd en worden presentaties gegeven aan inwoners, zoals tijdens de platformbijeenkomst wijk- en dorpsraden.
Voor de financiële ondersteuning zijn we afhankelijk van aanvragen van inwoners van Meierijstad. We zien dat de indiening van aanvragen achterblijft in 2021.  

Implementatie software front- en midoffice
In 2015/2016 hebben we middels een Europese Aanbesteding software gekocht en geïmplementeerd voor een zaaksysteem, website, eFormulieren en nog wat kleine software hier omheen.
31-12-2021 verloopt deze overeenkomst en deze is opnieuw aanbesteed. Bij een aanbesteding weet je nooit vooraf goed wat de prijzen zijn. Deze vallen ‘tegen’ wat betreft de begroting. Ook omdat we helaas niet alles direct kunnen overzetten hebben we nog gedeeltelijk dubbele kosten.
We kunnen op dit moment nog niet concreet aangeven wat we precies te kort komen, vandaar de melding van het verwachte tekort. Dit tekort zal uiteindelijk pas in 2022 gerealiseerd gaan worden.

Wegwerken van archiefachterstanden
Met het inventariseren, (her-)ordenen, toegankelijk maken en gereedmaken voor overbrenging aan het BHIC is in 2020 op een later tijdstip gestart, waardoor het verloop van het budget na-ijlt.
Dit budget zal daarom in 2021 niet geheel gebruikt worden.

Het restant is aan het eind van het project nodig onder andere ook omdat eigen medewerkers eind 2021 en 2022 (implementatie nieuw zaaksysteem en Open Document Systeem) minder aan dit project kunnen werken.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2021 11:40:22 met de export van 09/24/2021 11:27:07